
För Hyresgäster
Information för dig som hyresgäst
Här hittar du praktisk information och svar på frågor för dig som är hyresgäst hos oss.
Sidans innehåll:
Om ditt hyresavtal
Hänsyn till grannarna
Du är skyldig att visa hänsyn. Tänk på att du i ett flerfamiljshus har grannar runt omkring dig. Störningar som höga skrik, hög musik och liknande är ganska onödiga. Tänk på att ingenting får höras till grannarna. Detta krav är extra angeläget sent på kvällen. Ska du ha en större fest med många besökare är det klokt att meddela grannarna i förväg.
Som hyresgäst är man i detta fall ansvarig också för alla som tillhör ditt hushåll och för dina gäster. Lagen har på senare blivit betydligt strängare när det gäller upprepande eller allvarliga störningar. Den som stör sina grannar och inte rättar sig efter tillsägelser, riskerar att bli uppsagd från lägenheten. Är störningarna “allvarliga” kan man bli uppsagd genast.
Hyran
Hyran ska betalas i förskott, senast den sista månaden ska hyran ha landat på vårt bankkonto. Det innebär t.ex. att hyran för april måste vara oss tillhanda senast den sista mars. Obetald hyra kan leda till inkassokrav. Är hyran efter detta fortfarande inte betald, blir hyresgästen uppsagd från lägenheten. Man kan också bli uppsagd om hyrorna betalas för sent vid upprepande tillfällen.
Får du problem att betala hyra – kontakta oss genast så att vi tillsammans kan reda ut din situation.
Felanmälan och service
Anmäl genast alla fel och brister som uppstår i lägenheten. Kontrollera t.ex. regelbundet att inte elementen läcker eller att fuktskador finns. Om ett fel uppstår med en större skada som följd, och du inte har anmält det, kan du bli ersättningsskyldig. Saker som går sönder och tillhör lägenheten har du rätt att få lagade. Ring oss genast så att skadan inte förvärras. Vår service omfattar felanmälan och reparationer. Dessutom håller vi snyggt och rent på gård och i andra gemensamma utrymmen.
Vårda lägenheten väl
Du är skyldig att sköta lägenheten genom att städa och hålla den snygg, det här är speciellt viktigt när det gäller köket och badrummet t.ex.:
- Håll spis och ugn rena
- Frosta av kyl och frys med jämna mellanrum
- Använd milda rengöringsmedel i WC, tvättställ och badkar
Avfall
Kraven på källsortering ökar hela tiden och efterlevnaden av reglarna är kanske ämnet som det klagas mest över. Du är skyldig att följa Merabs hänvisningar. Grovavfall, elektronik, glödlampor samt farligt avfall måste du själv lämna på återvinningscentralen på Industrigatan.
Avflyttning
Säg upp kontraktet minst tre hela kalendermånader innan du ska flytta. Tänk på att uppsägningstiden räknas från datumet vi som hyresvärd har fått din skriftliga uppsägning. Glöm inte att:
- Du måste beställa besiktning i god tid innan avflyttningen
- Du är skyldig att låta intresserade hyresgäster få se på lägenheten innan du flyttat därifrån
- Du måste städa lägenheten noggrant och lämna tillbaka nycklarna senast klockan tolv på avflyttningsdagen
Avlopp
Matolja/fett, sanitetsartiklar samt farligt avfall som kan orsaka stopp i avloppet, ska inte spolas ner.
Badrum
Om du vill ändra någonting i badrummet kontakta oss innan du gör det. Du får t.ex. inte borra själv i badrummet.
Gården
Gården tillhör alla. Du har också ansvar för hur dina gäster och barn uppför sig på gården. Om du anser att någon använder gården på fel sätt hör av dig till hyresvärden.
Hemförsäkring
Skaffa hemförsäkring. Vi ersätter inte för lösöre om det inträffar en skada i huset eller lägenheten.
Husdjur
Hundar och katter är välkomna. Rasta inte hundar i bostadsområdet och plocka upp efter hunden. Hundar får inte uppträda aggressivt. Katter får inte springa lösa eller sätta sig i barnens sandlåda. Ormar, ödlor, spindlar och liknande är inte tillåtna. Att mata fåglar från balkongen eller på gården är absolut förbjudet. Spilld mat kan locka till sig både råttor och möss.
Hyra ut i andra hand
Man kan enligt hyreslagen hyra ut sin lägenhet i andra hand om man har hyresvärdens tillstånd. Det är klokt att ta reda på exakt vad som gäller i det enskilda fallet. Ansvarsfrågorna kan vara svåra.
Måla och tapetsera själv
Du får måla och tapetsera själv på egen bekostnad utan vårt tillstånd. Det är viktigt att det blir snyggt gjort – på ett fackmässigt sätt. Det får inte vara extrema färger eller mönster. Fråga om du är osäker. Om ditt arbete inte anses fackmässigt utfört, kan du bli ersättningsskyldig.
Rökning
Rökskadade lägenheter är dyra att sanera för den som har orsakat skadan. Vi rekommenderar starkt att du inte röker i lägenheten. Dessutom, du som röker utomhus måste plocka upp fimpar.
Skadedjur
Får du ohyra måste du först rengöra noga själv. Om problemet består måste du kontakta oss genast.
Tillval
Vi erbjuder diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i vissa lägenheter. Hör av dig till hyresvärden om du vill ha.
Trapphus, täppor och entréer
Ställ inte saker i trappan, i täppan eller utanför dörren, t.ex. cyklar, barnvagnar, skidor eller skridskor. Du som bor på andra eller tredje våning är skyldig att städa altanen och trappan.
Tvättstuga
Tvättstugan ska lämnas i bra skick. Du måste torka av golvet, bänkar och maskiner. Filtret i torktumlaren ska rengöras. Värmen i torkrummet får inte köras hela natten.
Underhåll
Du har rätt att få lägenheten målad och tapetserad med jämna mellanrum. Detta sker mellan vart 10-15:e år beroende på aktuell underhållsplan och skick. Även golv, spis, kyl, frys, tvättmaskin och torkskåp bytes regelbundet, fast med längre mellanrum.
Överlåta och byta lägenheten
Om du vill överlåta din lägenhet till någon annan, utan att ni byter med varandra, måste du tala med oss först och få tillstånd. Om du vill byta lägenheten med en annan hyresgäst går det bra under förutsättning att vi godkänner den nya hyresgästen.
Felanmälan
Här kan du lämna en felanmälan. För att vi ska kunna hjälpa dig/er på bästa sätt lämna så fullständiga uppgifter som möjligt. Ni kan också kontakta oss när det gäller andra ärenden som har med ditt/ert boende att göra.
Ni kan även nå oss via sms/telefon till 0739-30 31 80. Vi har telefontider mån-tors kl. 10.00-12.00.
Om olyckan är framme och ni behöver hjälp har vi jourtelefon. Vi ber er vänligast men bestämt att ni endast använder denna möjlighet om ärendet verkligen är brådskande. Ni ringer då: 0793-56 78 57.
Ta del av hur vi behandlar dina personuppgifter i vår Integritetspolicy
Sopsortering
Nedan följer en sorteringsguide för hur du sopsorterar och återvinner på bästa sätt. Guiden är sammanställd med stöd av rekommendationer från MERAB. Vill du läsa mer om sopsortering eller vad som gäller hänvisar vi till MERABS hemsida, där kan du även ta del av deras fullständiga sorteringsguide.
Tänk på att:
- Blanda inte olika avfall
- Matavfall ska endas läggas i den specifika papperspåsen som delas ut
- Knyt ihop påsen med restavfall ordentligt
- När du återvinner förpackningar ska dessa vara helt tömda och någorlunda torra. Är förpackningen gjord av flera material, sortera efter det material som väger mest
Matavfall
Fruktrester, grönsaksrester, kaffesump, tepåsar, äggskal, köttben och hushållspapper.
Plast, snus, cigaretter och stearin.
Plastförpackningar
Frigolit, chipspåsar, plastpåsar, plastburkar och plastflaskor. Töm påsen med plastförpackningar i behållaren så att allt ligger var för sig.
Plastprodukter som inte är förpackningar skall lämnas på återvinningscentralen eller som restavfall. Exempelvis leksaker eller möbler. Returflaskor lämnas som pant.
Metallförpackningar
Kapsyler, konserveringsburkar, tomma färgburkar och lock. Böj in vassa lock konservburkar.
Färgburkar som innehåller lim- eller färgrester skall lämnas som farligt avfall. VVS-produkter, metallskrot, stekpannor eller andra produkter som inte är förpackningar skall lämnas som grovavfall.
Pappersförpackningar
Mjölk- juice och pastapaket, papperspåsar, skokartonger, wellpapp och toarullar. Platta till och vik ihop förpackningar. Lägg mindre förpackningar i större för att spara utrymme.
Kuvert, dessa skall läggas i restavfall. Tidningar, broschyrer och reklamblad skall sorteras i behållaren för tidningar.
Tidningar
Vecko-, dagstidningar, tidskrifter, kataloger, reklamblad, pocketböcker, broschyrer och skriv/ritpapper. Ta bort plastpåsar och påklistrade lappar.
Kuvert och inbundna böcker skall sorteras som restavfall. Papperspåsar, kartonger och liknande sorteras som pappersförpackning.
Glasförpackningar (ofärgade och färgade)
Alla flaskor av ofärgat eller färgat glas, sorters i varsin behållare. Ta bort kapsyler och korkar och sortera dessa efter respektive material.
Returflaskor lämnas mot pant i butik. Porslin, keramik och övriga produkter, som inte är förpackningar, skall lämnas som grovavfall på återvinningscentral.
Restavfall (fd brännbart)
Kuvert, disktrasor, blöjor, snus, tandborstar och hår från hårborstar, dammsugarpåsar och porslin.
Ingenting som går att återvinna ska slängas som restavfall. Elavfall och farligt avfall skall lämnas på återvinningscentralen.
Checklista innan du flyttar in
Checklista vid flyttstädning
Alla rum
- Damma av och ta bort fläckar från fast inredning (till exempel inbyggda skåp och hyllor)
- Rengör tak, väggar och dörrar
- Avlägsna spikar och tavelkrokar i väggarna samt återställ eventuella hål
- Rengör lister, dörrar, dörrkarmar, fria ytor, fönsterbrädor och dörrar till skåp och garderober
- Rengör element på både fram- och baksida
- Rengör fasta speglar
- Damma av fast belysning
- Rengör eluttag
- Dammsug och torka av skåp och garderober
- Putsa fönster på både in- och utsida
- Avsluta med att dammsuga och våttorka golven
Badrum och WC
- Rengör kakel och väggar
- Rengör och rensa golvbrunn och vattenlås
- Putsa av alla speglar
- Tvätta handfat, badkar, badrumsskåp, toalett och dusch
- Rensa golvbrunnen
- Rengör vattenlås till handfat, dusch och badkar
- Kalka av blandare, duschhandtag och slang vid behov
Kök
- Börja med att tömma avfrosta och stäng av kyl och frys. Diska av galler, lådor och hyllplan och rengör skåpen på både in- och utsida. Glöm inte bort att städa bakom skåpen.
- Rengör spisen. Dra även ut den för att rengöra bakom
- Rengör spisfläkten
- Städa av skåp, lådor, köksluckor och hyllor både in- och utvändigt
- Rengör diskbänk och vask från både fett och eventuella kalkavlagringar
Balkong, garage, förråd och trädgård
- Avlägsna krukor och möbler från balkongen
- Sopa balkonggolvet och torka av balkongräcken
- Putsa fönster om du har en inglasad balkong
- Töm garage och förråd på saker – de ytorna ska lämnas helt tomma
- Städa ur och sopa garage och förråd
- Torka av eventuella hyllplan i garaget
- Klipp gräsmattan i trädgården
- Avlägsna skräp och avfall i trädgården
Övriga frågor
Magnus och Richard sköter den administrativa förvaltningen, d.v.s. allt som har att göra med hyror, byte av hyresgäster, bokföring m.m. Ni når oss via mail info@morley.se eller via telefon 0739-30 31 80. Vi har telefontider mån-tors kl. 10.00-12.00.
Vänligen respektera tiderna, vi garanterar ej att svara vid andra tider.